Jdi na obsah Jdi na menu
 


Adobe Photoshop nebo Jasc Paint Shop Pro jsou sice velmi výkonné nástroje s velkými možnostmi, ale mají podstatnou vadu - pro běžného uživatele jsou finančně nedostupné. Pokud tedy máte hluboko do kapsy a chcete využívat pokročilých možností při úpravách fotografií, zkuste Gimp

GIMP je nástroj pro úpravu fotografií a rastrové grafiky. Kvalitní alternativou k profesionálnímu a bohužel také velmi drahému profesionálnímu softwaru pro zpracování grafiky je program, který vznikl v linuxovém prostředí. Název GIMP je zkratka z anglického GNU Image Manipulation Program.

Jednou z předností Gimpu je jeho volná dostupnost pro nejrůznější platformy a operační systémy. Většina distribucí GNU/Linuxu obsahuje GDVIP jako standardní součást systému. GIMP je k dispozici i pro další systémy, jako např. Microsoft Windows nebo Apple Mac OS X (Darwin). GIMP je šířen pod licencí licencí GPL.

GIMP 1.0 se časem vyvinul ve velmi stabilní a oblíbený GIMP 1.2. O tři roky později bylo dalších změn a novinek tolik, že mohla být nová stabilní verze označena číslem 2.0. GIMP 2.0.0 byl vydán 23. 3. 2004. Další stabilní verze prošla rychlým vývojovým cyklem, neboť nebyly prováděny nízkoúrovňové změny kódu. GIMP 2.2 tak spatřil světlo světa již 19. prosince 2004.

Hlavní funkce

  • Kompletní sada kreslících a malovacích nástrojů

  • Subpixelové vzorkování kreslících nástrojů pro vysoce kvalitní vyhlazování.

  • Plná podpora alfa kanálů (průhlednosti).

  • Pokročilé možnosti skriptování.

  • Mnohonásobná funkce zpět/znovu omezená pouze prostorem na disku.

  • Transformační nástroje

  • Nástroje pro výběr

  • Systém zásuvných modulů


Instalace Gimpu

Pokud pracujeme ve Windows použijete instalátor, který spustíte klasickým poklepáním na instalační soubor. Aplikace vám ale nebude fungovat , pokud nemáte nainstalovány potřebné potřebné GTK+ knihovny, lépe řečeno, bez kterých vás instalace ani nepustí dál. Knihovny se nainstalují bez problémů, zvolte úplnou instalaci. Poté spusťte instalátor samotného Gimpu. Nastavíte instalační adresář, zvolíte komponenty k nainstalování (implicitně všechny) a nastavíte asociace grafických souborů s Gimpem. Tím je základní instalace skončena.


 

V dnešním díle si povykládáme něco málo o základech ovládání tohoto skvělého grafického editoru, popíšeme si co vlastně budeme využívat a s čím budeme pracovat. Gimp se nedrží vzoru běžných Windows aplikací, nepoužívá jedno aplikační okno, ale po spuštění se zobrazí hned dvě základní okna s nástroji a každý otevřený obrázek se otevře v novém okně.

Základní filosofie Gimpu

Tato kapitola je krátkým úvodem do problematiky a terminologie, kterou budete potřebovat k porozumění filosofie ovládání GIMPu.

Obrázky
Obrázky jsou základními objekty, se kterými GIMP pracuje, zjednodušeně řečeno, každý obrázek odpovídá jednomu souboru. Není možné mít v jednom okně více než jeden obrázek, ale tentýž obrázek ve více oknech otevřený mít lze. Kromě vrstev může navíc ještě obsahovat masky, kanály, cesty atd. GIMP dokonce zná způsob, jak k obrázku připojit libovolný kus dat, tzv. parazit.

Vrstvy
Představte si , že je obrázek kniha, pak lze říct, že vrstva obrázku je jedna stránka. Vrstvy mohou být průhledné a nemusí pokrývat celou plochu obrázku, takže při pohledu na obrázek může být vidět více než jen horní vrstva. Mohou být vidět prvky mnoha vrstev.

Výběry
Chcete-li udělat v obrázku nějakou úpravu, je ji často potřeba omezit jen na jeho určitou část. K tomu slouží mechanizmus výběrů. Každý obrázek může mít svůj vlastní výběr. Viditelná šrafovaná čára jen označuje místo 50% výběru. Kdykoliv si ovšem chcete prohlédnout kanál výběru v celé kráse, můžete tak učinit přepnutím tlačítka Rychlé masky.

Velká část umění práce s Gimpem spočívá právě ve zvládnutí práce s výběry - ve schopnosti vytvořit výběr, který obsahuje přesně to, co je potřeba, ale nic víc.

Zásuvné moduly
Mnoho věcí, které s obrázkem provádíte, vykonává program sám. GIMP intenzivně využívá i tzv. zásuvné moduly. Nejdůležitější moduly jsou dodávány přímo s Gimpem, ale mnoho dalších je dostupných z jiných zdrojů. Všechny příkazy v menu Filtry a mnoho dalších jsou ve skutečnosti implementovány pomocí zásuvných modulů.

Skripty
Kromě zásuvných modulů využívá GIMP i skripty. Většina z nich je napsaná v jazyce Script-Fu (jazyk vyvinutý speciálně pro GIMP). Skripty lze ovšem také psát v Pythonu či Perlu.



V příštím díle si vezmeme a popíšeme, jak vypadá základní prostředí programu, co najdeme v jednotlivých oknech, jaké máme možnosti ovládání a úprav.

 

V předcházejícím díle jsme si popsali, jaká bude zhruba práce s editorem a co všechno budeme ke své práci využívat, jak se program chová. Dnes si podrobněji popíšeme hlavní okno programu a také panel nástrojů.

Vzhled a ovládání programu

1 - Panel nástrojů:
Panel nástrojuje srdcem Gimpu. Obsahuje hlavní nabídky, sadu ikon pro volbu nástrojů a další důležité ovládací prvky. Zavřením panelu nástrojů ukončíte celý program.K Panelu nástrojů je zespoda připojen dialog Volby nástrojů. Ten zobrazuje nastavení pro právě zvolený, aktivní nástroj.

2 - Okno obrázku:
Každý obrázek otevřený v GIMPu se zobrazuje v samostatném okně. Lze otevřít mnoho obrázků současně, počet je omezen pouze systémovými zdroji. GIMP může běžet i bez otevřeného obrázku, ale v takovém případě není příliš užitečný.

3 - Stopy, Vzorky, Přechody:
K dialogu Vrstvy je zespoda připojen dialog s několika kartami, které slouží k výběru a manipulaci se stopami, vzorky, přechody atd.

4 - Vrstvy:
Tento dialog zobrazuje strukturu vrstev aktivního obrázku a umožňuje s vrstvami různým způsobem ma­nipulovat. Nejjednodušší úpravy obrázků se bez práce s vrstvami obejdou, ale pro každou jen trochu náročnější práci je tento dialog nepostradatelný.



Popsaná okna tvoří základní pracovní prostředí. Panel nástrojů je nejdůležitějším oknem GIMPu, pokud ho zavřete, ukončí se celý GIMP. Volby nástrojů jsou ve skutečnosti samostatným dialogem, ale v našem případě byly připojeny k panelu nástrojů tak, že tvoří jedno okno.. Dialog Vrstvy je nepostradatelný v případě, že pracujete s obrázkem složeným z více vrstev, což je, jakmile se s GIMPem trochu naučíte pracovat, téměř vždy.

Následující díly našeho seriálu vám vysvětlí, k čemu slouží jednotlivé prvky oken, které jsme vám právě ukázali, a jak se s nimi pracuje. Po jejich přečtení a po přečtení částí popisujících strukturu obrázků budete vědět dost, abyste mohli začít s gimpem pracovat. Možnosti Gimpu jsou v podstatě neomezené.

Panel nástrojů

1 - Panel nástrojů:
Tato nabídka je zvláštní tím, že některé z příkazů, které obsahuje nejsou dostupné z nabídek obrázků. Patří mezi ně příkazy pro nastavení předvoleb, vytvoření určitých dialogů atd.

2 - Ikony nástrojů:
Tyto ikony jsou tlačítky pro aktivaci různých nástrojů Gimpu: výběru částí obrázku, malování, transformacím a mnoha dalších.

3 - Barva popředí a pozadí:
Barevné plochy představují aktuální barvu popředí a barvu pozadí Gimpu. Tyto barvy jsou používány při mnoha operacích. Kliknutím na jednu z barevných ploch se otevře dialog pro výběr barvy, který umožňuje aktivní barvu popředí nebo pozadí změnit. Kliknutím na zahnutou oboustrannou šipku se obě barvy vzájemně prohodí. Kliknutím na černobílou ikonku vlevo dole se barva pozadí nastaví na výchozí hodnoty.



Dnešní díl byl pojat víceméně jako popisný. Ono je třeba pochopit základní ovládání a to, jak se s gimpem pracuje. Je totiž malinko odlišný a je třeba si na něj zvyknout. Následující díl bude popisovat okno obrázku, takže se pomalu můžete připravovat na experimentování s obrázkama.

 

Ve třetím díle našeho seriálu o grafickém editoru GIMP jsme si ukázali a popsali základní prostředí programu a také jsme si ukázali, jak vypadá panel nástrojů. Dnešním dílem budeme pokračovat v popisu prostředí programu, konkrétně si vezmeme obrázek.

Okno obrázku

1 - Nabídka obrázku:
Přímo pod záhlavím okna je zobrazena nabídka obrázku (pokud nebyla vypnuta). Poskytuje přístup v podstatě ke všem možným operacím s obrázkem (existuje několik „globálních“ operací dostupných jen z nabídky panelu nástrojů). Nabídku obrázku můžete otevřít také kliknutím pravým tlačítkem myši kamkoliv do obrázku nebo kliknutím levým tlačítkem myši na malou ikonu „šipky“ (2) v levém horním rohu okna obrázku.

Většina operací z této nabídky může být navíc vyvolána přímo z klávesnice pomocí klávesy Alt spolu s mnemonickou klávesou (podtrženou v názvu nabídky) nebo pomocí klávesových zkratek.

2 - Tlačítko nabídky:
Kliknutí na toto tlačítko se otevře nabídka obrázku, seřazená do sloupce místo do vodorovné řady. Uživatelé mnemonik, kteří nechtějí mít viditelnou nabídku v liště mohou tuto nabídku otevřít stisknutím klávesy Shift-F10.

3 - Přepínač rychlé masky:
V levém dolním rohu okna obrázku je malé tlačítko, které zapíná a vypíná režim rychlé masky, což je jiný způsob zobrazení vybrané oblasti v obrázku.

4 - Nabídka jednotek:
Ve výchozím nastavení se pro pravítka a další účely používají pixely. Pomocí této nabídky můžete přepnout na používání palců, centimetrů či jiných jednotek.

5 - Nabídka zvětšení:
Jeden ze způsobů pro přibližování a oddalování obrázku, ale použití této nabídky je asi nejjednodušší.

6 - Navigační kříž:
Pokud na něj kliknete a podržíte tlačítko myši stlačené, objeví se miniatura obrázku s orámovanou oblastí, která je v okně obrázku právě zobrazena. Tažením myši se stále stlačeným tlačítkem můžete zobrazenou oblast přesouvat. V případě velkých obrázků, z nichž je najednou v okně zobrazena jen malá část, to bývá nejpohodlnější způsob navigace.

7 - Přepínač změny velikosti obrázku:
Je-li toto tlačítko zmáčknuto, změní se při změně velikosti okna i velikost pohledu na obrázek



Další díly už budou více praktičtější, než doposud vydané články našeho seriálu. Pomalu se budeme vrhat na základní úpravy snímků. Jestliže chcete, můžete si pomalu zkoušet a tak se i učit a objevovat možnosti editoru.

 

Následujících několik pokračování bych chtěl věnovat podrobnějšímu popisu ovládacích panelů Gimpu. V dnešním díle si povykládáme již podrobněji o Nástroji pro výběr. Co všechno s ním lze dělat, co získáme apod.

Nástroje pro výběr

Nástroje pro výběr jsou určeny k vybírání částí obrázku či vrstev tak, abyste na nich mohli pracovat, aniž byste ovlivnili nevybrané části. Každý nástroj má své zvláštní unikátní vlastnosti, ale jednotlivé nástroje pro výběr také řadu společných vlastností a voleb sdílí.

Existuje šest nástrojů pro výběr:
1) Výběr obdélníku
2) Výběr elipsy
3) Volný výběr (Laso)
4) Přibližný výběr (Kouzelná hůlka)
5) Podle barvy výběru
6) Inteligentní nůžky



Chování jednotlivých nástrojů

Chování nástrojů pro výběr lze ovlivnit stlačením klávesy Ctrl, Shift a/nebo Alt během jejich používání. Co se stane, je popsáno v přehledu níže:

Ctrl
Podržení Ctrl během tvorby výběru může mít dva důsledky najednou. První závisí na konkrétním použitém nástroji. Druhý efekt je ale všem společný: přepne nástroj do odečítacího režimu, takže vybraná oblast je odečtena od stávajícího výběru.

Alt
Podržení klávesy Alt umožní posun stávajícího výběru (pouze hranice výběru, nikoliv obsahu). Pokud se pohne celý obrázek místo samotného výběru, zkuste Shift-Alt. Uvědomte si, že klávesa Alt je občas odchytávána okenním systémem (což znamená, že se GIMP o jejím stlačení nedozví), takže tato vlastnost nemusí být u každého funkční.

Shift
Stejně jako v případě Ctrl, podržení klávesy Shift během tvoření výběru může mít dva různé důsledky. První závislý na konkrétním nástroji (obvykle je to nějaké omezení, například nástroj pro výběr obdélníků omezuje na čtverce), druhý je společný. Tímto společným efektem je přepnutí nástroje do režimu přičítání, takže vybraná oblast bude přičtena k výběru již existujícímu.

Ctrl+Shift
Použití kláves Ctrl-Shift dohromady může mít různé efekty v závislosti na konkrétním nástroji. Společné všem je přepnutí do režimu průniku, takže výsledný výběr se bude rovnat průniku výběru nového a již existujícího.

V následujících dílech se podíváme na nejdůležitější položky pro výběr. Popíšeme si jejich funkce a jak se s nimi zachází a pracuje.

 

Dnešní díl je věnován problematice výběrů, konkrétně Přibližnému výběru. Jedná se o velmi častou funkci, která je užívána v práci s obrázky. Proto je dobré nepodcenit tyto funkce. Ušetříte si mnoho starostí a času. Popíšeme si jen ty "lepší" výběry. Obdélníkový výběr myslím zvládne každý a funkce jsou vpodstatě podobné. Jdeme na to.

Přibližný výběr

Nástroj Přibližný výběr (Kouzelná hůlka) je určen k výběru oblastí aktivní vrstvy nebo obrázku na základě podobnosti barev. Výběr začne tam, kam v obrázku kouzelnou hůlkou kliknete, a rozšíří se dál po dalších pixelech, jejichž barva je podobná pixelu počátečnímu. Práh podobnosti můžete měnit tažením myši dolů nebo doprava. Čím dále jí potáhnete, tím větší bude vybraná oblast.



Při používání kouzelné hůlky je velmi důležité dobře zvolit správný počáteční bod. Pokud zvolíte špatně, může být výsledek úplně jiný, než si představujete.

Kouzelná hůlka se dobře hodí k vybírání objektů s ostrými hranami. Dobře se s ní pracuje, takže šiji brzy oblíbí mnoho začátečníků. Čím déle s ní však budete pracovat, tím více poznáte, že vybrat hůlkou přesně to, co chcete, je dosti obtížné. Nejhorší je, že po uvolnění myši už nemůžete dělat drobné úpravy prahy podobnosti barev; musíte začít od začátku. Kouzelná hůlka je však stále dobrá pro výběr dobře ohraničených oblastí nebo dolaďování nedokonalých výběrů. Často se dobře hodí k výběru pozadí, pokud je jednobarevné nebo téměř jednobarevné.

Funkce nástroje

Zvolit průhledné oblasti
Tato volba umožňuje vybírat i zcela průhledné oblasti. Pokud není volba zaškrtnuta, nebudou průhledné oblasti ve výběru zahrnuty.

Ukázka sloučení
Tato volba je relevantní, když je v obrázku více vrstev a aktivní vrstva je buď poloprůhledná nebo je v jiném, než normálním režimu. Pokud tomu tak je, barvy ve složeném obrázku budou jiné než ve vrstvě. Pokud je volba "Ukázka sloučení" neaktivní, hůlka bere v úvahu pouze barvy z aktivní vrstvy. Pokud je naopak aktivní, pracuje hůlka s barvami z celého složeného obrázku.

Práh
Tento posuvník určuje rozsah barev, které budou vybrány, v momentě, kdy kliknete na počáteční bod a ještě netáhnete myší. Čím vyšší práh, tím větší výběr.



Následující díl vysvětlí a popíše další výběr. Dalším v pořadí je Výběr podle barev. Zatím však můžete zkoušet dosavadní nabité znalosti.

 

Dnešní díl ukazuje a popisuje funkci Výběr podle barvy . Jedná se o velmi častou funkci, která je užívána v práci s obrázky. Proto je dobré nepodcenit tyto funkce. Ušetříte si mnoho starostí a času.

Výběr podle barvy

Nástroj Výběr podle barvy je určen k výběru oblastí obrázku na základě podobnosti barev. Podobá se nástroji Přibližný výběr, ale hlavním rozdílem je to, že kouzelná hůlka vybírá spojité oblasti, zatímco Výběr podle barvy vybírá všechny pixely s dostatečně podobnou barvou bez ohledu na jejich umístění. Při použití nástroje Výběr podle barvy, na rozdíl od kouzelné hůlky, nemá žádný zvláštní efekt kliknutí a tažení myší v obrázku.


Funkce nástroje

Vybrat průhledné oblasti
Tato volba umožňuje nástroji výběr zcela průhledných oblastí. Pokud tato volba není zaškrtnuta, nebudou průhledné oblasti vybrány.

Sloučený vzorek
Tato volba je důležitá, pokud obrázek obsahuje více vrstev a aktivní vrstva je částečně průsvitná v jiném než normálním režimu. V takovém případě jsou barvy obsažené ve vrstvě odlišné od těch, které jsou viditelné a tvoří sloučený obrázek. Pokud volba Sloučený vzorek není zaškrtnuta, nástroj Výběr podle barev uvažuje pouze barvy přítomné v aktivní vrstvě. Pokud je tato volba naopak aktivní, pracuje nástroj s barvami složeného obrázku.

Práh
Tento posuvník určuje maximální odlišnost barev, které budou vybrány. Čím vyšší práh, tím větší bude výsledný výběr.



Následující díl vysvětlí a popíše další výběr. Dalším v pořadí jsou Inteligentní nůžky. Zatím však můžete zkoušet dosavadní nabité znalosti.

 

Dnešní díl ukazuje a popisuje funkci Inteligentní nůžky . Jedná se o velmi častou funkci, která je užívána v práci s obrázky. Proto je dobré nepodcenit tyto funkce. Ušetříte si mnoho starostí a času.

Inteligentní nůžky

Nůžky jsou užitečné, pokud chcete vybrat oblast ohraničenou ostrým přechodem barev. Nůžky se používají tak, že klikáním na hranice oblasti, kterou se snažíte vybrat, vytváříte řadu kontrolních bodů neboli uzlů. Nástroj tyto body spojuje hranicí, která sleduje kontrastní hranice barev nalezené v dané oblasti.



Při každém kliknutí levým tlačítkem myši se vytvoří nový kontrolní bod spojený s předchozím křivkou, která se snaží sledovat hrany v obrázku. Chcete-li výběr ukončit, klikněte na první kontrolní bod. Křivku můžete upravit tažením kontrolních bodů nebo vytvářením nových. Když jste s tvarem křivky spokojeni, klikněte kamkoliv dovnitř, křivka se tak změní na klasický výběr.

Bohužel algoritmus používaný nůžkami má své chyby a proto je výsledek jeho použití často příliš hrubý a nepřesný.

Dejte pozor, abyste neklikli dovnitř oblasti vymezené křivkou dříve, než jste s jejími úpravami zcela hotovi. Jakmile je totiž křivka převedena na výběr, není cesty zpět a budete muset křivku nůžkami vytvořit znovu. Také si dávejte pozor, abyste se nepřepnuli do jiného nástroje, jinak ztratíte všechny vytvořené kontrolní body.

Funkce nástroje

Zobrazit interaktivní hranici – Interactive boundary
Pokud je tato volba povolena, zobrazuje se při umisťování nového kontrolního bodu křivka interaktivně. Pokud je zakázána, je kontrolní bod s předchozím bodem spojen úsečkou a výslednou křivku uvidíte až po uvolnění tlačítka myši.



Máme za sebou popis nejdůležitějších nástrojů pro výběr. Pokud zvládnete práci s těmito nástroji, budete se radovat více, neboť pomalu si budete připadat, jakoby jste už pronikali do tajů editoru. V následujících pokračováních si budeme představovat další nástroje. A pomalu se budeme blížit do finále teoretické části.

 

Máme za sebou popis nejdůležitějších nástrojů pro výběr. Na řadě jsou nyní další nástroje pro práci se soubory, konkrétně nástroje pro kreslení. Nejprve si přibereme nástroj mísení, který by se nám mohl také hodit, poté si řekneme něco o samotných nástrojích pro kreslení

Nástroj pro mísení

Tento nástroj vyplní vybranou oblast ve výchozím nastavení plynulým přechodem barvy popředí do barvy pozadí. Existuje však mnoho možností nastavení. Přechod v obrázku vytvoříte kliknutím myším do obrázku a tažením ve směru požadovaného přechodu. Přechod začíná v místě, kde jste klikli, a končí v místě, kde jste uvolnili myš. Čím kratší vzdálenost, tím ostřejší přechod a naopak.



S tímto nástrojem lze provádět celou řadu zajímavých věcí a množství možností může být zpočátku trochu matoucí. Nejdůležitějšími volbami je Přechod a Tvar. Kliknutím na ikonu přechodu se otevře okno pro výběr přechodu, ve kterém můžete vybrat požadovaný přechod. Můžete také vytvářet a ukládat vlastní přechody.

Pro Tvar je k dispozici 11 různých možností:
Lineární
Bilineární
Radiální
Čtvercový
Kuželový (symetrický)
Kuželový (nesymetrický)
Pronikající (úhlový)
Pronikající (kulový)
Pronikající (důlkový)
Spirála (ve směru hodinových ručiček)
Spirála (proti směru hodinových ručiček).



Funkce nástroje

Přehled
Volby nástroje jsou dostupné po dvojitém kliknutím na jeho ikonu v panelu nástrojů

Krytí
Posuvník Krytí nastavuje průhlednost vytvořeného přechodu. Vyšší krytí znamená menší průhlednost a naopak.

Režim
Rozbalovací nabídka Režim umožňuje zvolit aplikační režim.

Přechod
Z rozbalovací nabídky lze vybrat přechod, který bude nástrojem použit.

Další pokrčování je za námi a s úspěchem lze říci, že je za námi toho poměrně dost. Připravte se ovšem na další porce návodů a popisů jednotlivých nástrojů. Tužka, Štětec a Rozprašovač jsou základní kreslící nástroje Gimpu. Jsou si dost podobné, jejich společné vlastnosti jsou popsány v následujícím díle našeho seriálu.

 

Vítám Vás u dalšího pokračování našeho seriálu o grafickém editoru Gimp. Na řadě jsou další nástroje pro práci se soubory, konkrétně nástroje pro kreslení. Dnešní článek bude pojednávat o dvou nástrojích – Tužka a Štětec.

Nástroj tužka

Nástroj Tužka slouží ke kreslení čar s tvrdým okrajem od ruky. Tužka je velmi podobná nástroji Štětec. Hlavní rozdíl mezi nimi je ten, že i když oba nástroje používají stejnou stopu, Tužka tvoří ostré okraje, nepoužívá vyhlazování (antialiasing).

Proč ale pracovat s takovým hrubým nástrojem? Asi nejčastější použití najde při práci s velmi malými obrázky, například ikonami, s kterými se obvykle pracuje při velkém zvětšení a je potřeba každý pixel upravovat zvlášť.



Funkce nástroje

Režim
Rozbalovací seznam Režim nabízí výběr mezi různými režimy aplikace barvy.

Krytí
Posuvník krytí nastavuje průhlednost tahu Tužkou. Čím vyšší krytí, tím menší průhlednost a naopak.

Stopa
Aktivní stopa používaná Tužkou. Kliknutím na její ikonu se otevře dialog pro výběr stopy.

Citlivost na tlak
Citlivost na tlak umožňuje nastavit chování při používání zařízení citlivých na tlak.

- Krytí: Zvýšením tlaku na stylus se zvyšuje krytí zanechané barvy.
- Velikost: Zvýšením tlaku se zvyšuje velikost stopy, kterou Tužka zanechává.
- Barva : Podle tlaku používá GIMP různé barvy z aktivního přechodu.

Použít barvu z přechodu
Místo barvy popředí se maluje barvou z přechodu.



Nástroj štětec

Štětec slouží k malování stop s prolnutým okrajem.



Funkce nástroje

Režim
Rozbalovací nabídka Režim obsahuje řadu možných režimů pro aplikaci malby.

Krytí
Na stavuje průhlednost malby. Vyšší krytí znamená méně průhlednou malbu a naopak.

Stopa
Zobrazuje aktivní stopu. Kliknutím na ikonu stopy se otevře dialog pro výběr stopy.

Citlivost na tlak
Citlivost na tlak nastavuje chování při používání vstupních zařízení citlivých na tlak.

- Krytí: Krytí se mění v závislosti na tlaku.
- Tvrdost: Tvrdost kreslení závisí na tlaku..
- Velikost: Velikost stopy závisí na tlaku.
- Barva: GIMP používá barvy z aktivního přechodu v závislosti na tlaku.

Použít barvu z přechodu
Místo barvy popředí a pozadí se použije barva z aktivního přechodu. Přechod je vykreslen směrem dopředu. V zadané vzdálenosti se vykreslí všechny barvy z přechodu.



Dnešní díl byl poněkud delší. To je dáno popisem dvou velmi podobných nástrojů. Příští díl rozebere nástroj další z trojice, a to nástroj guma. Pak se vrhneme na transformační nástroje a nástroje barev.

 

Další z kreslících nástrojů, které jsou probírány v tomto díle jsou Guma a Rozprašovač. Dnešní díl bude poslední, ve kterém se objeví podrobnější popis funkcí nástroje. Pokud jste četli minulé díly, určitě jste si všimli, že mnoho je společného. Proto se budu rozepisovat jen o důležitých funkcích.

Nástroj guma

Guma se používá k odstranění barvy z aktivní vrstvy, výběru nebo obrázku. Pokud je Guma použita tam, kde není podporována průhlednost (v kanálu, masce vrstvy nebo na vrstvě pozadí bez alfa kanálu), je vygumovaná barva nahrazena barvou pozadí nastavenou v Panelu nástrojů. V ostatních případech mazání Gumou vytvoří částečně nebo zcela průhledné oblasti, v závislosti na nastavení nástroje.



Pokud chcete skupinu pixelů zcela a beze stopy vymazat, měli byste aktivovat volbu Ostré hrany v Volbách nástroje. Jinak totiž subpixelové umisťování štětce způsobí, že na okrajích mazané oblasti budou částečně smazané pixely, a to i v případě, že použijete stopu s ostrými hranami.

Funkce nástroje

Krytí
Posuvník Krytí ovládá sílu nástroje, takže, navzdory svému jménu, čím více krytí, tím více průhlednosti (ve vrstvách s alfa kanálem).

Opak Gumy
Volba Opak Gumy přepne Gumu do režimu, ve kterém umí jakoby zázrakem obnovit dříve smazané části obrázku. Tato vlastnost funguje pouze na vrstvách s alfa kanálem. Kromě zaškrtnutí přepínače lze tuto volbu aktivovat také modifikační klávesou Alt

Pokud vám není jasné, jak může Opak Gumy fungovat, musíte si uvědomit, že gumování mění pouze alfa kanál, nikoliv barevné kanály obsahující obrazová data. I když je výsledek zcela průhledný a tedy neviditelný, obrazová RGB data jsou stále přítomná a lze je snadno obnovit. Opak Gumy zvýší hodnotu alfy, takže se barevná data stanou opět viditelná.



Nástroj rozprašovač

Rozprašovač emuluje tradiční sprej. Je vhodný pro malování jemných barevných oblastí. Přehled funkcí nástroje je v podstatě totožný jako přehled funkcí nástroje štětec, jelikož se jedná o velmi podobné nástroje. Nástroj štětec byl popsán v minulém, tedy v 10. díle tohoto seriálu.



Příští díl je už posledním dílem, který se zabývá nástroji pro kreslení. Další díly jsou věnovány transformačním nástrojům a tam se máme také na co těšit.

 

Další z kreslících nástrojů, které jsou probírány v tomto díle jsou Guma a Rozprašovač. Dnešní díl bude poslední, ve kterém se objeví podrobnější popis funkcí nástroje. Pokud jste četli minulé díly, určitě jste si všimli, že mnoho je společného. Proto se budu rozepisovat jen o důležitých funkcích.

Nástroj Inkoust

Nástroj Inkoust simuluje inkoustové pero s ovladatelnou špičkou, kterým lze kreslit jednobarevné čáry s vyhlazenými okraji. Velikost, tvar a sklon špičky pera lze nastavit podle potřeby.



Funkce nástroje

Nastavení
Velikost Nastavuje velikost špičky pera. Úhel Tato volba ovlivňuje sklon špičky pera vzhledem k horizontále.

Citlivost
- Velikost: Ovládá citlivost velikosti špičky pera na tlak.
- Sklon: Ovlivňuje citlivost sklonu pera vzhledem k tabletu.
- Rychlost: Ovládá citlivost velikosti špičky pera na rychlosti kreslení. Stejně jako v případě skutečného pera, čím rychleji kreslíte, tím je čára tenčí.

Typ a Tvar
- Typ: Lze vybírat ze tří typů špiček pera: kulaté, čtvercové a kosočtverečné.
- Tvar: Geometrii špičky pera lze upravit kliknutím levým tlačítkem myši na malý čtvereček ve středu ikony představující tvar špičky pera a jejím tažením.



Změna ostrosti

Nástroj Změna ostrosti používá stopu k lokálnímu zaostření nebo rozostření obrázku. Rozostřování pomocí tohoto nástroje se může hodit například ke změkčení objektu, který z obrázku příliš výrazně vystupuje. Pro rozostření celé vrstvy nebo její velké části je vhodnější použít některý z filtrů pro rozostření. Směr tahu nástroje nemá žádný efekt. Pro rozmazávání ve směru tahu nástroje se používá nástroj Rozmazávání.



V režimu zaostřování pracuje nástroj zvyšováním kontrastu v místě aplikace stopy. Mírné zaostření může být užitečné, ale přílišné přeostření tímto nástrojem může vytvořit šum. Lepší bývá použití některého z filtrů skupiny Vylepšení, obzvláště Maskování neostrosti.

Rozostřování i zaostřování pracuje inkrementálně: opakovaná aplikace nástroje najedno místo efekt postupně zesiluje. Přeběh umožňuje nastavit, jak rychle se změny akumulují. Krytí na druhou stranu omezuje množství rozostření aplikovatelné jedním tahem štětce, bez ohledu na to, kolikrát přejde přes jedno místo.

Přeběh
Přeběh nastavuje intenzitu efektu změny ostrosti.

Příští díl se zabývá transformačními nástroji. Mezi transformační nástroje patří sedm nástrojů sloužící ke změně tvaru, velikosti či polohy obrázku, výběru, vrstvy či cesty. Každý z transformačních nástrojů má dialog s volbami a informační dialog pro zadání parametrů.